Rossinyol que vas a França... encomana'm a Blanes d'un vol

Blanes presenta el 15è Projecte Rossinyol on participen 26 alumnes de centres blanencs i de la Universitat de Girona

Els escolars provenen d’Hondures, Colòmbia, Argentina, Ucraïna, Rússia, Marroc i Bolívia, i durant aquest curs compartiran experiències amb les seves mentores i mentors universitaris


Imatge AJUNTAMENT DE BLANES


Nota de premsa AJUNTAMENT

Rebuda 28/11/2023


La Sala de Plens de l’Ajuntament de Blanes ha acollit aquests dies un acte que des de fa 15 anys s’ha celebrat puntual a la seva cita. Es tracta del ‘Projecte Rossinyol’, que sempre sol començar pels volts de finals del mes de novembre, amb l’acte de presentació que va tenir lloc el passat divendres.

És la primera presa de contacte per poder conèixer en viu i en directe les parelles de mentors i mentorats. Una ciutat com Blanes, històricament una terra d’acollida on conflueixen diferents cultures i llengües que conviuen perquè flueixi l’intercanvi de coneixements i costums, és un dels municipis on l’experiència sempre s’ha valorat positivament.

No tan sols perquè significa un enriquiment personal pels participants, sinó també perquè és una important contribució al procés d’integració i mutu coneixement de les cultures autòctones i foranies. Precisament amb aquest objectiu, motivar les relacions culturals i socials, va néixer fa uns quants anys el Projecte Rossinyol, amb el qual col·labora l’Ajuntament de Blanes a través de la Universitat de Girona.

L’acte de presentació el va encapçalar l’alcalde de Blanes, Jordi Hernández, acompanyat del tinent d’alcalde de Nova Ciutadania i Solidaritat d’Acció Social, Mario Ros, així com de Núria Mestsres, de la Universitat de Girona, responsable del Projecte Rossinyol. També van participar-hi regidors i regidores del consistori; el tècnic del Servei d’Acollida de l’Ajuntament, Miquel Sardà; la responsable d’Acció Social, Lurdes Rodríguez; així com responsables dels centres educatius i familiars dels i les escolars mentorades i mentorats.

L’acte de presentació significa la primera presa de contacte que tenen les dues persones que durant els propers mesos aniran fent trobades periòdiques per conèixer-se mútuament. Ho fan a través de compartir experiències quotidianes, entre lúdiques i culturals.


15è Projecte Rossinyol amb la participació de 26 nois i noies

En aquesta ocasió, la 15a edició del Projecte Rossinyol que correspon al curs 2023-2024 aplega un total de 26 nois i noies distribuïts en 13 parelles. Els mentorats i mentorades estudien en 4 centres educatius d’ensenyament primari. Són l’Escola Quatre Vents (3 alumnes), l’Escola Napoleó Soliva (4 alumnes), l’Escola Carles Faust (3 alumnes) i l’Escola Mossèn Joan Batlle (3 alumnes).

Les famílies dels escolars de Blanes que participen al projecte provedeixen de diferents països sud americans, europeus i africans: Hondures, Colòmbia, Argentina, Ucraïna, Rússia, Marroc i Bolívia. A l’hora d’emparellar-los amb els estudiants universitaris, les tècniques de l’Ajuntament de Blanes han valorat la idoneïtat de les dues persones integrants per facilitar una major comprensió i lligam entre tots dos.

Per la seva banda, les mentores i mentors cursen diverses carreres a la Universitat de Girona, i són de diverses poblacions: Blanes, Pineda, Mataró.. Pel que fa als estudis que realitzen, hi ha futurs mestres d’Educació Infantil i Primària, Pedagogia, o bé els qui cursen estudis de Biotecnologia, Biologia i Treball Social. Són joves que han apostat per participar al Projecte Rossinyol en alguns casos perquè està relacionat amb els seus estudis, i en d’altres per l’enriquiment personal que significa l’experiència.

La presentació es va encetar amb la benvinguda a tothom a càrrec de Jordi Hernández i Mario Ros i després es va donar pas a la part més esperada per tothom: quan les parelles es van conèixer mútuament. Cadascun i cadascuna de les integrants presents a la sala es van anar presentant, i posteriorment se’ls va anunciar els integrants de cada parella, que va posar per a una primera fotografia de record. L’acte es va tancar amb una fotografia de grup amb la participació de tots els assistents, així com amb l’intercanvi de telèfons i concrecions de primeres cites per anar-se coneixent.


Integració cultural, social i lingüística dels alumnes nouvinguts

L’objectiu del Projecte Rossinyol és afavorir la integració cultural, social i lingüística dels alumnes nouvinguts, així com que la Universitat de Girona i el conjunt d’institucions que hi participen contribueixin a la sensibilització entorn de la igualtat i la inclusió social dels nens i nenes. A nivell internacional, l’experiència es desenvolupa a una xarxa d’universitats europees basada en la relació entre mentors (estudiants universitaris voluntaris) i mentorats (alumnes d’origen estranger).

La finalitat és accelerar el procés d’integració dels escolars en el municipi, i cada any augmenta el nombre d’universitats que participen en el projecte a nivell global, així com els infants en mentoria. Les arrels del Projecte Rossinyol cal anar a buscar-les a Israel on, a mitjans dels anys 70, es va establir un programa nacional de tutoria per a escolars en situacions desfavorides que duia per nom Perach Project.

Una de les principals raons que va empènyer ara fa 15 anys a què la Universitat de Girona s’adrecés a l’Ajuntament de Blanes perquè es dugués a terme l’experiència és perquè es tracta d’una de les poblacions de la demarcació gironina amb un rellevant percentatge de ciutadans d’origen forani. Això fa que la vila sigui un dels municipis més adients perquè s’hi faci el Projecte Rossinyol.



Comentaris