Avui canya a la Direcció General d'Infraestructures i Mobilitat

Solucionar els problemes de trànsit ampliant carreteres? Tenim una idea millor!


https://www.youtube.com/watch?v=lKFnrzzzlCU


Contingut Plataformes ciutadanes dels TrenTrams a Comarques Gironines       

Rebut 14/12/2023


T'imagines que per uns nivells de colesterol que se surten del gràfic el teu metge et proposés d'imprimir les analítiques en gran format? O per millorar la teva salut i perdre pes la solució fos continuar afegint forats al cinturó?

Una lògica similar aplica als problemes de trànsit: per eliminar embussos no s’han d’ampliar carreteres, si no derivar les persones a altres mitjans de transport, oferir alternatives.

Aquest clip mig mofa mig realitat que publiquem a les portes del Nadal 2023 i a poques setmanes de la finalització dels estudis tècnics per a vàries possibles línies de tren-tramvia a la demarcació de Girona, pretén fer una crítica social a les polítiques públiques de mobilitat basades en l'individualisme, la carretera i el vehicle privat com a única opció.

L'ampliació de carreteres mai ha estat la solució a la reducció d’embussos. L’exemple més extrem és la Katy Freeway, a Texas, que ha passat a la història com l'autovia amb més carrils del món: 26. I per sorpresa de cap expert en mobilitat i urbanisme, els embussos hi continuen presents. L’única solució proposada per les autoritats el 2022 fou continuar afegint carrils, i això significa enderrocar centenars d'edificacions, entre les que hi ha habitatges, escoles i esglésies. Els veïns estan farts i aquest article de The Guardian posa en perspectiva la seva lluita.

Quin model de país volem? Un que aposta per ampliar carreteres o un que aposta per diversificar les opcions de transport?

A Europa i a l’Estat Espanyol hi ha desenes d’exemples de transició cap a ferrocarril, transport públic i ciutats més ciclables i sanes, i això és només el principi. Europa i l’Estat Espanyol disposen dels constructors de ferrocarrils més importants del món, aprofitem-los!

Les entitats que hem promogut aquest clip en to d’humor tenim agendada una trobada presencial amb la Direcció General d'Infraestructures i Mobilitat pel proper dia 21 de Desembre. Esperem que aquest clip els serveixi per a reforçar la visió de que a nivell de mobilitat, la clau no és l’ampliació, si no la diversificació.

El videoclip ha comptat amb la col·laboració de la PTP - Associació per a la Promoció del Transport Públic entitat declarada d'interès públic, la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura, la Plataforma Tren-Tram Costa Brava, la Plataforma Tren-Tram Olot-Banyoles-Girona, la Plataforma Tren-Tram Selva Marítima i, l'actriu olotina Anna Aumatell.

Per una carretera amb "cotxesterol" la solució no és ampliar-la, si no apostar per transport públic, per bicicleta, en definitiva apostar per alternatives. Facilitem que la població es desplaci tot garantint el Dret a la Mobilitat, dret que l'Article nº4 de l'avantprojecte de Llei de Mobilitat Sostenible i Finançament del Transport Públic reconeix.



Comentaris