L’Ajuntament de Blanes ha iniciat expedient de revisió d’ofici d’un acord amb la principal empresa de la ciutat per resoldre temes urbanístics
L’acord, aprovat el 2021 i no signat afectava diversos sectors del municipi i coordinava actuacions entre el consistori i la promotora. Ara es pretén anul·lar-lo per regularitzar la situació
![]() |
| Imatge facilitada per la institució |
Opinió de DdB: Volen revisar un expedient amb sospites de vicis de nul·litat però amb voluntat de limitar la revisió a només una part.
La voluntat ha de ser revisar-ho tot. Creiem
Nota de premsa AJUNTAMENT
Rebuda 02/08/2025
L’Ajuntament de Blanes ha iniciat un procediment de revisió d’ofici d’un acord adoptat per la Junta de Govern Local l’11 de febrer de 2021, a l’anterior mandat, entre el consistori i l’empresa promotora Grup Ros / Sagefra SLU, accionista majoritària de la Junta de Compensació del Pla Parcial Costa Brava. L’acord marc pretenia coordinar diverses actuacions urbanístiques i econòmiques en l’àmbit del Pla Parcial Costa Brava i altres sectors de titularitat de Peixos Ros.
No obstant això, davant els dubtes jurídics existents, el consistori considera necessari revisar-lo per tal de garantir la legalitat i el correcte desenvolupament urbanístic d’aquests àmbits. L’expedient de revisió d’ofici iniciat per l’ajuntament requereix, amb caràcter preceptiu, l’emissió d’un informe per part de la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat de Catalunya, atès que es tracta d’un òrgan consultiu superior en matèria jurídica.
Aquesta revisió s’ha iniciat arrel de la sol·licitud de l’alcalde de Blanes, Jordi Hernández, als serveis jurídics municipals d’un informe jurídic sobre la legalitat de l’acord marc per tenir seguretat jurídica. L’objectiu és redreçar la situació, perquè no resulta possible finalitzar els diferents sectors urbanístics entre l’Ajuntament de Blanes i el Grup Ros si existeixen dubtes de legalitat del referit acord. D’altra banda, els tècnics municipals únicament poden treballar amb un acord que compti amb seguretat jurídica en tots els punts.
La principal conclusió de l’informe elaborat pels Serveis Jurídics de l’Ajuntament de Blanes és que cal incoar un expedient de revisió d’ofici d’aquest acord marc en base a diverses actuacions que, en un primer anàlisis, i a l’espera de les al·legacions i de l’informe de la Comissió Jurídica Assessora conté, defectes de nul·litat.
Redreçar i posar ordre als punts inclosos a l’acord marc del 2021
Tal com explica l’alcalde l’objectiu no és anar en contra de ningú, sinó posar ordre i redreçar la situació pel bé de les dues parts i poder tancar l’acord adequadament. Fer-ho de manera correcta, segons els procediments oportuns, els sectors tant del Pla Parcial Costa Brava, PMU5 i PAU 12, així com les altres actuacions que es preveuen en l’acord marc. Així ho remarca Jordi Hernández: “A la vista d’aquest informe, és evident que cal posar ordre i fer un acord ben fet i amb seguretat jurídica”.
L’informe de Serveis Jurídics conclou que l’acord marc aprovat a la Junta de Govern Local el febrer de l’any 2021 conté vicis de nul·litat per diverses raons, com incompetència orgànica, manca de tràmit d’audiència i manca de publicitat preceptiva. Així mateix, es fa constar que el document aprovat no es va signar per les parts i es van presentar al·legacions contra el contingut de l’acord i, tot i així, va desplegar efectes parcials.
Tot plegat ha provocat una situació complicada jurídicament i econòmicament per a l’Ajuntament de Blanes, una circumstància que ara es vol resoldre. L’acord marc es referia a diverses qüestions. Una de les quals és la urbanització de la rotonda que hi ha a la cruïlla entre el carrer Santa Cecília i l’avinguda de l’Estació.
L’obra de construcció va ser executada directament per la Junta de Compensació del Pla Parcial Costa Brava, amb un cost total de 277.000 €, dels quals 125.000 € van ser finançats per la Junta de Compensació, i 152.000 € pel Grup Ros, a compensar amb l’aprofitament mig d’altres sectors. Tant pel que fa a la rotonda com pel que fa a la obligatorietat de l’adquisició de la finca annexa al cementiri adquirida a ENDESA, els serveis jurídics municipals veuen defectes en la tramitació, i una manca d’explicació. Això és perquè la finca annexa al cementiri, segons els serveis tècnics, no era necessària per desenvolupar cap sector, i la rotonda es trobava fora de l’àmbit del Pla Parcial Costa Brava, per la qual cosa l’obra es va fer sense licitació.
Altres qüestions a revisar
A l’acord marc també hi havia d’altres qüestions que caldrà revisar, com ara la recepció de les obres d’urbanització del Pla Parcial; la millora de l’accés a la zona residencial de Blanes; un espai per a una estació de bombeig d’aigua; o be regularitzar l’ús privat d’un espai de domini públic; entre d’altres. De totes aquestes actuacions i/o possibles compensacions, no consta cap estudi econòmic a l’efecte i la idea és individualitzar les actuacions una a una.
És voluntat de l’Ajuntament limitar la revisió a l’expedient de l’acord i no la resta d’expedients que inclou, sense perjudici del que digui la Comissió Jurídica Assessora. Per tots aquests motius, els Serveis Jurídics de l’Ajuntament de Blanes han recomanat l’obertura d’un procediment de revisió d’ofici, que inclourà l’audiència a les persones interessades i l’emissió del dictamen preceptiu per part de la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat.
Un cop completat aquest recorregut jurídic i administratiu, la declaració de nul·litat haurà de ser aprovada pel Ple Municipal. Segons les previsions actuals, el dictamen podria emetre’s entre finals de 2025 i principis de 2026.

Comentaris
Publica un comentari a l'entrada