Blanes commemora el Dia Internacional dels Arxius amb un film històric dels 50 anys del Centre Excursionista
Organitzat per l’Arxiu Municipal, l’acte va comptar amb l’acompanyament del músic blanenc recentment guardonat, Martí Delgado, i un col·loqui amb membres històrics del CEX
![]() |
| Imatge facilitada per la institució |
TEXT EN CONTEXT
La commemoració posa sobre la taula una qüestió sovint invisible: el paper real dels arxius en la vida col·lectiva. Més enllà de l’homenatge puntual, la informació facilitada per l’Ajuntament evidencia que Blanes disposa d’un patrimoni documental ric, però el repte és convertir-lo en eina viva i no només en memòria preservada. En una societat marcada per la immediatesa digital, costa generar interès sostingut per aquests fons si no s’integren en l’educació, el debat públic o fins i tot en la presa de decisions locals.El cas del Centre Excursionista també reflecteix una tensió habitual: el valor de l’associacionisme històric contrasta amb una participació cívica actual més fragmentada. Recuperar aquestes històries pot reforçar identitat i cohesió, però només si es connecten amb les inquietuds presents de la ciutadania de Blanes.
És només la meva opinió Nil Ferrer
Font AJUNTAMENT DE BLANES
Rebuda la informació en data 12/06/2026
El Teatre de Blanes va acollir la tarda d’aquest passat dijous un acte organitzat per l’Arxiu Municipal amb motiu de la celebració del Dia Internacional dels Arxius que s’escau el 9 de juny. L’activitat va quedar centrada en la projecció d’una pel·lícula històrica de l’excursionisme local, que pertany al Fons del Centre Excursionista de Blanes (CEX) allotjat a l’Arxiu Municipal de Blanes (AMBL).
L’acte el va encapçalar la regidora d’Esports, Arxiu Municipal i Patrimoni Històric, Mònica Rabassa, acompanyada d’altres regidors i regidores. També van assistir el director de l’Arxiu Municipal, Antoni Reyes, així com Aitor Roger, tècnic de difusió d’aquest servei que cada any que passa engrandeix amb valuosíssimes aportacions el seu Fons Documental que no fan sinó contribuir a preservar el patrimoni històric del municipi.
Mig segle de memòria excursionista de Blanes
Aquest 2026 l’esdeveniment ha tingut un caire especialment significatiu, ja que s’emmarca dins la Setmana Internacional dels Arxius, impulsada per l’ICA, el Consell Internacional d’Arxius. També ha coincidit amb l’inici dels actes commemoratius del CEX, que el proper cap de setmana ha organitzat un bon grapat d’activitats.
Pel que fa al Dia Internacional dels Arxius, el lema de la commemoració és ‘Arxius per a la justícia: drets, memòria i futurs’. Aquest lema s’ha triat perquè es vol posar en valor el valor crític que juguen les institucions arxivístiques com a infraestructures actives per defensar els drets de la ciutadania, preservar la memòria col·lectiva i dissenyar el futur de la comunitat. La pel·lícula que es va projectar va ser enregistrada pel cineasta amateur Josep Maria Ibáñez.
Es tracta d’un document d’un gran valor patrimonial recuperat i conservat per l’Arxiu Municipal. A la pel·lícula es mostra la fita col·lectiva de la consecució del primer cim simbòlic al Turó del Vilar que va fer el Centre Excursionista, que precisament durant aquest any està celebrant el primer mig segle de vida d’ençà que es va fundar.
Allí es va fer l’acte fundacional, filmat per Josep Maria Ibáñez, qui també va ser un dels membres fundadors del CEX. Va ser exactament el 3 d’octubre de 1976, i a les imatges també es veu la creu que hi havia al Vilar que havia estat destrossada, posteriorment restaurada pel Centre Excursionista. La pel·lícula, d’uns 19 minuts de duració, inclou a la part final una filmació feta en aquest cas per Jordi Buixeda, qui també va ser president del CEX. A les imatges es veu un petit fragment de l’ascensió al Pedraforca.
Abans de la projecció es va fer un col·loqui on es van poder tractar diversos temes relacionats amb l’entitat, entre ells amb alguns dels protagonistes d’aquella fita històrica, així com les diferents etapes que ha tingut l’entitat, generant sempre un espai de retrobament i reconeixement mutu. Així, es va convidar perquè hi participessin membres històrics com Jordi Buixeda, Jaume Moran, Quimeta Vidal, Manel Padrós o l’actual president, Xavier Pascual.
Precisament amb les paraules de l’actual president del Centre Excursionista es va cloure la projecció, en aquest cas per avançar d’altres actes commemoratius que tindran lloc amb motiu dels 50 anys. Així, es va avançar la instal·lació d’un degotall a Montserrat, un llibre que recull la història del CEX i una escultura amb la silueta d’una excursionista que s’inaugurarà al costat de l’Ermita de Sant Francesc.
L’autor del documental: Josep Maria Ibáñez Fornés
També va assistir a la projecció l’autor del documental, el cineasta amateur Josep Maria Ibáñez Forné (Blanes, 1942), que sempre ha destacat especialment pel seu compromís social i el seu llegat documental a la vila. La seva producció va ser especialment fructífera coincidint amb les dècades dels anys 70 i 80, quan amb la seva càmera va dedicar-se a filmar esdeveniments de tota mena: socials, culturals, esportius i lúdics de Blanes.
El seu incansable treball capturant el dia a dia de la quotidianitat de la ciutat ha esdevingut un testimoni històric imprescindible. Josep Maria Ibáñez va estar vinculat estretament a l’associacionisme local i al Centre Excursionista en la seva etapa fundacional. Fruit del seu compromís amb Blanes, va cedir el seu fons cinematogràfic privat a l’Arxiu Municipal de Blanes (AMBL) per a la seva restauració, conservació i digitalització.
Acompanyament de les imatges amb la música de Martí Delgado
La projecció de la pel·lícula de Josep Maria Ibáñez va esdevenir en una molt especial experiència sensorial gràcies a l’acompanyament de música en viu que es va encarregar de tocar el jove compositor i músic blanenc Martí Delgado. Als teclats i al violí, va completar les imatges amb una banda sonora a base d’adaptar improvisadament peces musicals populars i cançons evocadores que remetien directament a la natura i la muntanya, connectant la part artística amb l’esperit excursionista de l’acte.
Nascut fa 24 anys, Martí Delgado ha estat reconegut com una de les veus emergents amb més projecció del panorama musical català. va iniciar els seus estudis de violí a l’Escola de Música del Col·legi Santa Maria de Blanes. La seva formació musical va continuar al Conservatori de Badalona, ingressant després a l’ESMUC, l’Escola Superior de Música de Catalunya, on ha cursat estudis de violí clàssic i contemporani, així com de composició.
Vinculat al món cultural blanenc, es va encarregar de fer els arranjaments si la direcció musical de les noves versions de l’obra ‘Pastors i Misteris’, coneguts popularment com ‘Els Pastorets de Blanes’. D’altra banda, recentment ha estat guardonat amb el prestigiós Premi Preludi, en la categoria de Musical Jove, per la seva obra ‘País d’atzur i d’or’. Aquest reconeixement l’ha consolidat públicament com una de les grans promeses de la composició del país.
.jpg)
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada