Acció de govern Ple extraordinari (2) de l'Ajuntament octubre 2023

L’Ajuntament de Blanes celebra un nou Ple Extraordinari a les vuit del vespre 

Es debatrà un únic punt a l’ordre del dia: l’aprovació provisional de la modificació de les Ordenances Fiscals per a l’exercici 2024 



Nota de premsa AJUNTAMENT 

Rebuda 16/10/2023 


Aquest mateix dilluns, 16 d’octubre, l’Ajuntament de Blanes ha convocat una nova sessió extraordinària del Ple Municipal, amb un únic punt a l’ordre del dia. Es tracta de l’aprovació provisional de la modificació de les Ordenances Fiscals per a l’exercici de l’any vinent, que s’aplicaran a partir de l’1 de gener de 2024.

Aquesta és la segona convocatòria amb caràcter extraordinari que s’haurà celebrat aquest mes a Blanes, després que la primera es va fer coincidint amb el passat dilluns, 9 d’octubre. Com és habitual, la sessió s’acollirà a la Sala d’Actes consistorial. Tindrà lloc -amb caràcter també excepcional- a partir de les vuit del vespre, i es podrà seguir en directe a través del web de l’Ajuntament, així com de les seves planes de Facebook i YouTube.



Blanes aprova les Ordenances 2024 amb els vots de l’equip de govern i el vot de confiança en forma d’abstenció de BECP 

El govern ha explicat que han hagut de pujar l’IBI i l’impost de vehicles un 7% i les taxes un 15% per l’increment de la inflació i les despeses previstes 


El vespre d’aquest dilluns l’Ajuntament de Blanes ha celebrat un ple extraordinari amb un punt únic a l’ordre del dia: l’aprovació inicial de les Ordenances i Preus Públics pel 2024. Després de les reunions mantingudes aquests darrers dies per l’equip de govern amb la resta de forces polítiques, finalment les Ordenances Municipals i els Preus Públics han prosperat amb els vots a favor de l’equip de govern i el vot de confiança en forma d’abstenció de Blanes En Comú Podem (BECP).

Les noves ordenances inclouen un augment de l’IBI i de l’Impost de Vehicles del 7% cadascun d’ells, així com un increment de les taxes del 15%. El tinent d’alcalde d’Hisenda, Jordi Calvet, ha presentat els principals trets de les modificacions que entraran en vigor l’1 de gener de l’any vinent explicant que l’equip de govern s’ha vist obligat a pujar els impostos, principalment a causa de l’increment de la despesa prevista pel 2024.

En aquest sentit, una de les dades que s’ha hagut de tenir en compte és que en el període comprès entre l’agost de l’any 2019 i l’agost del 2023 hi ha hagut un augment de la inflació (l’agost és el mes de l’any en què es calcula l’increment del cost de la vida) del 17’2%. Durant aquest temps no s’havia aplicat el canvi a Blanes i ara tampoc serà del 100%, ja que l’augment serà del 15%, més de dos punts menys, per sota del topall al qual es podria arribar a pujar.


Un augment de la despesa a compensar amb ingressos addicionals

Es calcula que de cara al 2024 l’augment aproximat de la despesa serà de 5.685.000 €. Ara bé, l’equip de govern també ha remarcat que els increments d’impostos per a l’any vinent, en el millor dels casos, generarà 3.800.000 €. Per tant, insuficients per arribar als 5’6 M€ que es preveuen. Això significarà que, malgrat l’esforç de tota la ciutadania, encara caldrà cercar nous ingressos per afrontar les despeses.

Dos exemples que s’han esmentat durant la sessió plenària són d’una banda una nova licitació de les zones blaves, i de l’altra fer una millor gestió en la recaptació municipal. La manca de personal també ha provocat que diversos contractes de serveis públics de l’Ajuntament de Blanes s’hagin hagut d’anar prorrogant després que el seu termini ja s’havia esgotat. Un dels casos que es considera més preocupant és el del Transport Públic, que va caducar fa 13 anys, mentre que d’altres dos exemples són el Servei de Jardineria Pública o bé la Neteja de les dependències municipals.


Mesures Socials per contribuir a pal·liar l’augment d’impostos

Si es va més al detall, en el cas de l’Impost de Béns Immobles s’ha inclòs un nou recàrrec del 100% pels propietaris que tenen els seus pisos desocupats. Ara bé, si aquests propietaris passen a incloure els immobles a la Borsa de l’Habitatge de Lloguer Social, quedaran exempts de pagar l’IBI durant el primer any com a mesura social.

D’aquesta manera, es contribuirà a pal·liar la manca de pisos amb un lloguer assequible que es pateix en l’actualitat a Blanes. D’altra banda, es crearan noves bosses d’ajuts econòmics per pagar l’IBI així com la Neteja i Recollida d’Escombraries. L’objectiu és que ara sigui molt més fàcil tramitar aquests tipus d’ajuts. Per gestionar de manera eficient aquesta i d’altres ajudes, a partir d’ara es proveirà una nova plaça a la plantilla del personal.

I és que, segons les dades d’aquests últims anys en què s’havien instaurat ajuts per pagar l’IBI, cap dels ajuts que estaven previst abonar pel 2021 no s’han cobrat per part dels beneficiaris. Per resoldre-ho, es destinarà una nova plaça de la plantilla de treballadors perquè es dediqui exclusivament a gestionar les ajudes per pagar les escombraries i l’IBI.

Fins ara s’hi havia destinat una partida de 50.000 €, i de cara al 2024 es multiplicarà per tres perquè passi a ser de 150.000 €. Del que es tracta, tal com s’ha remarcat des de l’equip de govern, és de crear un escut social per a tots aquells ciutadans i ciutadanes més desfavorits. No es vol deixar ningú enrere, de manera que es pugui contribuir a sumar esforços entre tots.



Comentaris