Trobades informals per motivar i animar a continuar estudiant els alumnes blanencs

L’Institut Serrallarga de Blanes i la Fundació Bofill fan una crida de voluntaris per fer mentoria amb adolescents de Blanes


Imatge sistemexico.net


Nota de premsa FUNDACIÓ BOFILL
Rebuda 10/10/2025

L’Institut Serrallarga, amb el suport de la Fundació Bofill i del Punt d’Informació Juvenil de l’Ajuntament, cerca persones voluntàries per fer de mentores a adolescents de 3r i 4t d’ESO i de Cicle Formatiu de Grau Mitjà i Batxillerat del centre situat a Blanes, amb l’objectiu que puguin tenir trobades informals per motivar i animar a continuar estudiant.

És la tercera edició del programa a Blanes, que els dos últims cursos ja va comptar amb aquest programa i la valoració és molt positiva. Enguany continua gràcies a l’empenta de l’equip de l’Institut Serrallarga, i en aquesta ocasió arribarà tant a la secundària obligatòria com postobligatòria.

El proper dimarts, 4 de novembre (16.30h), se celebrarà una sessió informativa oberta a tota la ciutadania interessada en el projecte. Tindrà lloc a l’Espai Jove Nau 4 de Blanes (Av. de l'Estació, 40).


Trobades setmanals, informals i efectives per continuar estudiant

En concret, la crida és a adults disposats a ser referents per a nois i noies en trobades setmanals, per acompanyar-los en el procés d’informació, reflexió i presa de decisions per continuar estudiant més enllà de la secundària obligatòria. Les persones voluntàries faran mentoria a un adolescent, en funció del seu perfil i disponibilitat, rebran formació i materials pedagògics de suport i tindran un acompanyament professional durant tot el procés, que durarà almenys fins a final de curs.

Les sessions de mentoria són trobades informals, en un punt acordat, per conversar i fer alguna activitat gratuïta que permeti als i les joves reflexionar, motivar-se i prendre decisions pel futur. “És tan senzill com xerrar i intentar que les dues persones se sentin bé i tinguin un ambient de confiança per tal que el o la jove expliqui el que necessita”, apunta Laura Cardús, una de les responsables del projecte. “Són converses extraordinàriament útils per les decisions vitals d’uns joves que no sempre poden estar acompanyats en un moment clau”, quan prenen la decisió d’abandonar o de continuar els estudis.


“Ara vull continuar estudiant”

Voluntàries de cursos anteriors fan una molt bona valoració del programa: “Tinc dos fills adolescents i vaig pensar que també hi ha altres nois i noies a qui els podria aportar alguna cosa”, explica qui va ser mentora. Ens trobàvem cada dilluns, xerràvem i l’ajudava amb el que fos”. “Al principi penses ‘què li diré, si no la conec de res?’, però després t’adones que és molt fàcil”. La seva mentorada respon que amb la mentoria “trobes algú amb qui pots parlar coses que igual amb els teus pares no parlaries”.

“Hem fet caminades i suport a l’estudi”, explica una altra de les participants al programa a qui sempre ha agradat ajudar la gent. “Era com un turista, perquè fins i tot m’ha ensenyat coses de Blanes que no coneixia”, respon el seu mentorat. “Ara vull continuar amb els estudis”.


Un programa contra l’abandonament escolar arrelat arreu del país

El programa Mentora és una iniciativa de la Fundació Bofill, impulsada al costat de més de 40 organitzacions (entitats socials, centres educatius i administracions) i més de 45 pobles i ciutats del país, per contribuir a fer que tot l’alumnat català finalitzi els estudis postobligatoris. Es basa en la relació amb referents en la transició entre l’ESO i la secundària superior perquè s’ha acreditat la utilitat d’aquest mètode i perquè, alhora, propicia la implicació de tota la societat en l’èxit educatiu.


L’abandonament escolar prematur, un problema estructural a tot el país

Encara que cada vegada hi ha més joves que continuen estudiant després de l’ESO, a Catalunya l’abandonament escolar prematur afecta pràcticament el 14% de l’alumnat. La renda és un dels principals factors de risc per abandonar els estudis (els nois i noies de famílies amb menys renda abandonen sis vegades més que els de famílies amb més recursos) i deixar d’estudiar comporta menys oportunitats formatives, laborals i de desenvolupament personal i econòmic; contribueix a cronificar el cercle de pobresa.


Contacte amb Mentora

Les persones interessades a ser mentores poden inscriure’s al programa a través de www.mentora.cat. Alhora, les entitats també posen a disposició contactes professionals de referència. 
El de Mari Àngels Oller, de l’Institut Serrallarga (moller37@xtec.cat) 
i el de Mar Avendaño (mavendanyo@fundaciobofill.org), del programa Mentora de la Fundació Bofill.


Comentaris