Eleccions al Parlament 2021 la CUP a Blanes

Dani Cornellà i Non Casadevall reivindiquen que cal una diversificació del model econòmic de La Selva marítima cap a sectors amb menys estacionalitat com a complement del model actual.  


Imatge facilitada per l'organització

Nota de premsa de la CUP  

Rebuda el 30/1/2021  

Els cupaires han visitat els municipis de Blanes i Lloret de Mar i les zones boscoses que haurien estat afectades pel projecte de prolongació de l’autopista C-32, altrament anomenat l'autopista de la costa, un projecte aturat entre d’altres, gràcies a la plataforma Aturem la C-32.

El model actual, basat en sol i platja amb una oferta que triplica la població local està totalment esgotat des de fa anys i s’ha agreujat en la situació actual. La formació apunta que el model turístic de la costa de La Selva propicia una oferta desmesurada amb alta competència i preus a la baixa que són contrarestats amb reducció de costos, salaris precaris, incompliment de convenis laborals i externalització de serveis que impliquen una altíssima temporalitat laboral i una pèrdua de drets per part dels treballadors.

Dani Cornellà: “Lloret, amb una població de 39.089 persones, és la ciutat del país amb més recaptació per taxa turística, només superada per Barcelona amb dades de 2018 i 2019.

Aquesta alta capacitat recaptatòria que implica un ingent nombre de visitants, no queda reflectida en el territori amb un dels PIBs més baixos del país (63.4 sobre una mitjana de 100. Cal una diversificació del model econòmic cap a sectors amb menys  estacionalitat com a complement del model actual. Cal una profunda reconversió que no es limiti exclusivament a com atreure més visitants com únic paràmetre de canvi.”


Projecte autopista C-32

El projecte de prolongació de l’autopista C-32, l’autopista de la costa, representa la destrucció de la darrera zona boscosa dels municipis de Blanes i Lloret de Mar. El seu traçat fa malbé una zona de gran interès ecològic. Es tracta d’un paratge natural molt sensible que funciona de connector biològic entre massís d’Ardenya - Cadiretes i el Corredor del Montnegre. El projecte pretén destrossar 50 hectàrees de massa boscosa (uns 60.000 arbres) perllongant l’actual autopista amb un traçat de 6,5 km de tres carrils i amb un cost de 71 milions d’euros, pagats per l’empresa privada, per seguir impulsant un model predador de turisme.

Aquest projecte des del 1994 va acumulant informes contraris però que és molt ambicionat per les concessionàries pel que representa de renovació del peatge de tota la C-32 del Maresme. Un projecte que pretén encara més massificació de la Costa Brava i afavoreix l’especulació urbanística del litoral català.

Non Casadevall: “Sobre aquest projecte des de fa anys existeix una oposició ciutadana als pobles afectats, que es va demostrar amb el referèndum que varem organitzar als municipis de Blanes i de Lloret, on el 76% dels participants van rebutjar el projecte i alhora tots els grups municipals de Blanes van rebutjar l’ampliació d’aquesta infraestructura.”

El juliol de 2017 el TSJC va suspendre l’inici de les obres com a conseqüència d’un contenciós presentat per entitats de la plataforma Aturem la C-32 que al·legaven que el projecte aprovat el 2016 no es podia emparar en la declaració d’impacte ambiental feta pel projecte de l’any 2000, donat que hi havia hagut modificacions substancials.

Aquesta aturada de les obres permetia a la Generalitat el replantejament del projecte i l’estudi d’alternatives per resoldre el problema de mobilitat a l’estiu a la zona de Blanes i Lloret, que és la causa al·legada per l’allargament de la C-32, com podrien ser desenvolupar les rondes de Lloret, millorar el transport públic o la millora de l’actual carretera entre Blanes i Lloret.

Lluny d’estudiar alternatives, a mitjans de març el Departament de Territori i Sostenibilitat va tornar a treure a informació pública el mateix projecte del 2016 amb un nou estudi d’impacte ambiental que, en cap cas, ha tingut en compte l’alternativa. Tot i així la empresa concessionària de les obres va començar-les al 2019 començant a tallar arbres i a desbrossar el traçat aquest fet va provocar una ràpida mobilització de la plataforma Aturem C-32 on es va anar al bosc a parar màquines ni ha intentar entorpir el màxim possible. El juliol de 2019 el Tribunal superior de Justícia de Catalunya va dictaminar l’aturada immediata de les obres de la C-32 fins a Lloret. L'auto recull que la Generalitat va aprovar l'estudi informatiu i el d'impacte ambiental del projecte de la C32 sense tenir fets tràmits indispensables com els estudis d' inundabilitat.

Dani Cornellà: “S’ ha fet un nou projecte pràcticament calcat al anterior. Al qual la plataforma “Aturem C-32” hi ha presentat al·legacions. El projecte presenta alternatives les 1 i 2 són el que seria el traçat de la de la prolongació de l’autopista i que és la defensa la generalitat (Invicat). En tant que les alternatives 3 i 4 que seria el desdoblament de l’actual carretera GI-682 i la circumval·lació de Blanes. L’ajuntament de Blanes no està a favor de la construcció de l’autopista (des de la consulta del 2016) i darrerament l’ ajuntament de Tossa (JxT) també si ha posicionat en contra (2021).”

L’assemblea local de la CUP a Blanes, des de la seva formació com a candidatura a principis del 2015 han estat implicats en aquesta lluita i s’han posicionat dins la plataforma contra la C-32 de forma activa, culminant amb l’organització de la consulta popular de l’abril del 2016, que a Blanes va ser organitzada pel consistori i a Lloret ho van fer des de la Plataforma C32 impulsat i organitzat per l'assemblea local de la CUP a Blanes. Va ser un èxit amb 4 punts coordinats de votació i el mateix sistema que el 9N. El consistori local mai ha reconegut els resultats àmpliament contraris i ho va intentar boicotejar des del primer moment. Hi van participar en una sola jornada més del doble de persones de les que ho fan en els seus “pressupostos participats”, que duren dues setmanes amb tota la maquinària institucional.



Comentaris