Treball de Formigues art o bricolatge, atac o defensa pròpia?

Blanes retira l’escultura per reparar-la després de patir un acte vandàlic 

A la popular figura del Passeig de Mar, creació de l’artista colombià Julián Cerón Bolaños, li van malmetre les antenes i el cap, i s’espera poder restituir-la a finals d’estiu 


Imatge facilitada per la institució. 


Opinió DdB: Jo soc més del David de Miquel Àngel que voleu que us digui...

Nota de premsa AJUNTAMENT 

Rebuda 14/07/2022


Aquest passat dimecres l’Ajuntament de Blanes va retirar del Passeig de Mar l’escultura ‘Treball de Formigues’, que representa aquest animal minúscul a una mida gegantina, de més de dos metres d’alçada. Un camió proveït amb un braç de grua es va encarregar de retirar-la, en coordinació amb els Serveis Municipals, en un operatiu supervisat pel Departament de Cultura i Festes del consistori.

L’escultura s’ha retirat per poder fer les oportunes tasques de reparació després que a principis del passat mes de juny va patir un acte vandàlic que va malmetre la seva estructura. Més concretament, es va capgirar el sentit en què estaven situades les antenes, i també es va alterar la situació del cap de la formiga, senyalitzant-se posteriorment per evitar noves accions vandàliques.

Se n’encarregarà de fer les oportunes reparacions l’equip que habitualment treballa en les produccions de l’autor de l’escultura, l’artista colombià Julián Cerón Bolaños. Precisament el membre de l’equip que restaurarà l’obra d’art és el mateix fill de l’autor, qui viatjarà des de Colòmbia per fer els treballs. El cost de la reparació anirà a càrrec de l’Ajuntament de Blanes –responsable del seu manteniment-, i la previsió és que es pugui restituir l’escultura al seu lloc original, ja restaurada, a finals d’estiu.


Fa 10 anys 

Precisament ara s’han complert els 10 anys d’ençà que Julián Cerón va cedir l’escultura a l’Ajuntament de Blanes. Des de llavors havia esdevingut molt popular tant entre els vilatans com els visitants, que aprofitaven per fer-se fotografies al seu voltant. La popularitat de què gaudia va arribar a ser massa excessiva i efusiva, en el sentit que hi havia gent que arribava a pujar-hi al damunt, amb la possibilitat de malmetre-la.

Per això, l’Ajuntament de Blanes va haver d’optar -poc després de la seva inauguració- per instal·lar-hi un rètol prohibint que la gent s’hi pugés al damunt per tocar les antenes de la formiga, justament la bretolada que ara l’ha malmès. El rètol –que fins i tot va ser recollit a l’espai humorístic APM de TV3 perquè no se sap que n’hi hagi cap altre al món- era bastant clarificador respecte el què no es podia fer: pujar-hi al damunt i tocar les antenes.

L’escultura ‘Treball de Formigues’ es va inaugurar el 10 de juny de 2012, i té dues germanes bessones: a la ciutat d’origen de l’autor, Santiago de Cali, a Colòmbia, i a una Galeria d’Art de Barcelona, al costat de la Plaça de la Catedra. Totes tres mesuren 2’50 m X 2’20 m X 4’30 m i pesen més d’una tona, ja que està feta d’acer al carbó. Julian Ceron va regentar durant molts anys una parada a la Fira d’Artesania del Passeig de Mar, on venia diverses peces de creació pròpia. Una de les que tenia més èxit era precisament la de la formiga, que va proposar-se fer a mida gegant.


250 metres de ferro 

El més laboriós de la seva creació –una tècnica que té patentada- és poder donar forma a l’espècie de fil continuat que mesura en total 250 metres d’allargada. Per a la confecció de l’escultura de Blanes van fer falta 33 barres de 6 metres d’allargada i 2’5 cm de diàmetre que es van haver d’anar soldant una rere l’altra.

Per donar forma a l’escultura, es va haver d’invertir un mes i mig de feina i va fer falta la col·laboració desinteressada d’un grup d’amics que ajudaven en el difícil i complicat procés de creació d’un material tan especial. Precisament per aquest fet, l’escultura du per nom ‘Treball de Formigues’, perquè va ser l’esforç d’un gran nombre de persones el què va fer possible que acabés sent una realitat.

Per poder gaudir l’escultura a Blanes, l’Ajuntament –a través del Departament de Cultura i Festes- va formalitzar un conveni de cessió en dipòsit amb l’autor. Això ha permès que la peça s’hagi pogut exhibir públicament a la seva ubicació, la zona verda de darrera el banc dels músics. Quan es va inaugurar, la seva estrena es va complementar amb una exposició dedicada a l’artista.



Comentaris