L'abocador on Blanes llença els residus camí del col·lapse

FRONT COMÚ PER CLAUSURAR L’ABOCADOR DE LLORET I CONTRA LA DECISIÓ D’ABOCAR A LLORET ELS RESIDUS PROCEDENTS DE SOLIUS


Bona tarda,

Us fem arribar el següent comunicat de premsa signat per les Associacions Veïnals de Roca Grossa, Lloret de Dalt, Mas Romeu, El Rieral, el Molí, Mas Vilà, Can Ribalaigua, el Nucli Antic, Mas Baell, Can Carbó, Fenals-Santa Clotilde, Condado del Jaruco i l’Associació Ciutadana SOS Lloret on rebutgem la decisió de l'Agència de Residus de Catalunya (ARC), d’abocar 10.000 tones de deixalles anuals més al Centre de Tractament de Residus Municipal (CTRM) de Lloret de Mar, com a alternativa a la clausura de l'abocador de Solius.

Gràcies per la vostra atenció.


Imatge LLORET.CAT 

Nota pregada AssociacióCiutadana SOS Lloret

Rebuda 08/02/2023


Les Associacions Veïnals de Roca Grossa, Lloret de Dalt, Mas Romeu, El Rieral, el Molí, Mas Vilà, Can Ribalaigua, el Nucli Antic, Mas Baell, Can Carbó, Fenals – Santa Clotilde, Condado del Jaruco i l’Associació Ciutadana SOS Lloret rebutgem la decisió de l’Agència de Residus de Catalunya (ARC), d’abocar 10.000 tones de deixalles anuals més al Centre de Tractament de Residus Municipal (CTRM) de Lloret de Mar, com a alternativa a la clausura de l’abocador de Solius.

El CTRM de Lloret de Mar ja fa el tractament, en l’actualitat, de 95.000 tones anuals de residus sòlids urbans (RSU) i 65.000 tones anuals més de residus derivades de la construcció.

Tot plegat, suposa, segons l’Ajuntament de Lloret de Mar, el tractament d’un volum de 160.000 tones de deixalles anuals, provinents totes elles de municipis de les comarques de la Selva, el Gironès, el Baix Empordà i una part dels de l’Alt Maresme, formant una àrea urbana poblada per més de 144.400 habitants.

Ara, segons l’ARC, caldrà sumar-hi 10.000 tones d’RSU procedents de l’abocador de Solius, que acullia les deixalles d’altres municipis del Gironès i del Baix Empordà que encara no abocaven a Lloret: Cassà de la Selva, Celrà, Corçà, Forallac, Garrigoles, Mont-Ras, Palafrugell, Palamós, Salt, Sant Jordi Desvalls, Torroella de Montgrí, Vall-llobrega, Vilablareix, Viladasens i Vilopriu.

Les entitats signants d’aquest manifest entenem a la perfecció els problemes i els perjudicis que ha suposat l’abocador de Solius, declarat il·legal i, per tant, amb l’anunci de l’ACR de tancar-lo definitivament en compliment de la sentència ferma que va dictar el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC). Ara bé, sota cap concepte, no entenem i tampoc no compartim que la solució alternativa a l’abocament dels residus sòlids urbans dels municipis que fins ara abocaven a Solius, sigui que ho facin ara a Lloret.

Aquesta decisió provocarà, en breu, l’esgotament de la capacitat de l’abocador de Lloret per tractar els residus que hi arriben. A més, el fet d’augmentar la quantitat de les tones de deixalles que hi arriben, també tindrà altres efectes associats en el territori i també en les persones que l’habiten:

  • Més problemes de salut: Més deixalles implicarà que augmentin les olors dels gasos que emanen de la descomposició i de la putrefacció de les escombraries que, segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), provoquen mals de cap, insomni, nàusees, vòmits, problemes respiratoris, o mal estat d’ànim, entre d’altres.
  • Més problemes en la mobilitat: Més deixalles implicarà un augment del trànsit dels camions de gran tonatge que aboquen els residus al CTRM de Lloret i que han de circular per la carretera C-63. És la setena carretera catalana amb més mortalitat del 2022, segons el Servei Català del Trànsit (SCT), on hi van perdre la vida 5 persones. Aquestes dades representen que el 15% de la mortalitat a la Demarcació de Girona s’ha produït en aquesta carretera. La C-63 és l’únic corredor per enllaçar amb l’AP-7, l’A-2 i la C-35, és d’un sol carril per sentit i és també l’accés viari a una dotzena d’urbanitzacions de Lloret i Vidreres.
  • Més problemes ambientals: Més deixalles implicarà un empitjorament en la conservació de l’Espai Forestal de l’Ardenya Sud, adjacent al PEIN del Massís deCadiretes i, més concretament, sobre el Morro Fred i el Coll de sa Palomera.

Tanmateix, suposarà un empitjorament de l’impacte visual d’un dels pocs pulmons verds i corredors biològics d’aquest sector de Lloret.


Per entendre l’abocador de Lloret: dades i dates 

El Dipòsit Controlat de Residus Sòlids Urbans (DCRSU) de Lloret de Mar, de titularitat municipal, va entrar en funcionament el 1985 i l’any següent, el 1986, la gestió es va adjudicar a Serveis Integrals Lloret S.L.

El 2002 es va ampliar amb 72.500 metres cúbics nous de capacitat per a residus, aconseguint una capacitat de 1.321.672 metres cúbics totals amb una vida útil estimada de 16 anys. L’Ajuntament va adjudicar, per la via d’urgència en el Ple Municipal Extraordinari del 13 d’abril de 2011, la renovació del contracte de la recollida d’escombraries (que inclou la gestió de l’abocador) a GBI Serveis S.L.U. (empresa que havia absorbit Serveis Integrals Lloret S.L., segons recull el BORME número 201, pàg. 29.666 amb data de 18 d’octubre de 2004) per un termini de 10 anys. En l’actualitat, aquest conveni es troba prorrogat des de 2021 a l’espera que s’adjudiqui el nou contracte.

El 2013 es va ampliar l’abocador amb la construcció del Centre de Tractament de Residus Municipal, una planta de triatge, que va permetre rebre les deixalles de la fracció de resta de tots els municipis de la Selva, així com de part dels del Gironès i el Baix Empordà per ser tractades; amb una previsió de l’Ajuntament de Lloret de rebre, llavors, entre 110.000 i 120.000 tones anuals de residus.

L’any 2020 es va arribar a un conveni interadministratiu per preveure l’arribada de les deixalles procedents de l’abocador de Solius cap a Lloret. L’acord el van signar l’Ajuntament de Lloret de Mar, com a titular de l’abocador, amb els Consells Comarcals de la Selva, del Baix Empordà i del Gironès, com a usuaris; així com amb l’Agència de Residus de Catalunya (ARC) i amb el Consorci per al Condicionament i la Gestió del

Complex de Tractament de Residus de Solius. La vigència d’aquest conveni interadministratiu expirava el 31 de desembre de 2021, amb opció a prorrogar-lo com a màxim dos anys més. És a dir, fins el 31 de desembre d’enguany.

El 13 de gener de 2023 s’ha formalitzat, definitivament, el tancament definitiu de l’abocador de Solius per ordre judicial, un fet que implica que, si avui a Lloret es reben 160.000 tones de residus anuals, caldrà sumar-hi les 10.000 tones anuals addicionals procedents de Solius, per arribar a les 170.000 l’any.


Per tot això, demanem

Per tots aquests motius exposats i documentats, demanem:

  • Que l’Ajuntament de Lloret de Mar iniciï el procés de Clausura i Restauració, recollit en l’article 20 del Reglament d’Explotació del DCRSU de Lloret de Mar.
  • Que l’Agència de Residus de Catalunya estudiï una alternativa viable per als 15 municipis usuaris de l’abocador de Solius que no impliqui, en cap cas, l’increment dels residus que arriben al CTRM de Lloret de Mar.

Comentaris