Sobre les declaracions del Secretari d’Infraestructures de Mobilitat i l’estat dels projectes ferroviaris no metropolitans de Catalunya
Nota de premsa COMISSIÓ TREN TRAM SELVA MARÍTIMA
Rebut 03/12/2024
Davant les recents declaracions del secretari d’Infraestructures de Mobilitat, Manel Nadal, en què afirmava que els projectes de tren-tramvia de la Costa Brava, Olot-Banyoles-Girona, Selva Marítima, Pirineus (Cerdanya-Alt Urgell-Andorra), Terres de l’Ebre i Berguedà-Bages quedaven descartats, i especialment tenint en compte que aquesta informació ha estat difosa en un acte amb la Federació Empresarial Catalana d’Autotransport de Viatgers (FECAV), el lobby d’empresaris d’autobusos de Catalunya,
EXPOSEM:
1. Estudis a l’espera
Després d’un any de retard, encara no s’han publicat els resultats definitius dels estudis de viabilitat de cap d’aquests projectes de transport ferroviari 100% sostenible i sense emissions de gasos d’efecte hivernacle. Els resultats preliminars que la Direcció General d’Infraestructures de la Mobilitat ha compartit en dues reunions amb les comissions promotores, l’última el mes de febrer, presentaven estats de desenvolupament molt heterogenis, però en general tots ells encara en una fase molt embrionària i amb mancances metodològiques greus, amb projeccions de captació de viatgers exageradament baixes i amb moltes inconcrecions, tal i com vàrem advertir ja al mes de març. Hem sol·licitat noves reunions per conèixer l’estat dels estudis, i s’han anat postposat, les últimes per instàncies del secretari Nadal. En qualsevol cas, l’anunci d’aquest darrer sobre la decisió de descartar aquestes infraestructures, sense els estudis acabats ni publicats per a l’escrutini de la ciutadania i que han costat prop de mig milió d’euros de l’erari públic, és un signe de manca de transparència i respecte per als procediments democràticament establerts.
2. Transport públic: la suma de modes.
L’autobús és i serà un mitjà imprescindible en el transport públic a Catalunya que complementa i capil·laritza el que el ferrocarril vertebra. El debat no és autobús o ferrocarril. Indrets de Catalunya on l’autobús porta dècades d’implantació i no hi ha tren les taxes de transport públic no superen l’1-3% dels viatgers, empenyent la ciutadania a l’ús del vehicle privat. És l’hora d’afegir o recuperar el ferrocarril i multiplicar l’accés i ús del transport públic a la Catalunya no metropolitana. El compromís actual amb l’autobús s’hauria de materializar amb l’augment immediat i transitori de les freqüències fins a la posada en funcionament dels nous projectes ferroviaris, no amb la construcció de nous carrils que perpetuen la mobilitat fòssil. Les concessions d’autobusos interurbans finalitzaran després de 20 anys el 2028. Amb les declaracions davant de la FECAV, el senyor Nadal llançava un missatge de tranquil·litat envers la seguretat econòmica dels empresaris del sector, però una greu condemna per a la ciutadania: el futur de la mobilitat a Catalunya seguirà ancorat amb els mantres del segle passat que apostaven per més carreteres i més emissions d’efecte hivernacle, impossibilitant els compromisos climàtics.
3. Un secretari contra un país
La iniciativa per a aquestes infraestructures necessàries per a la mobilitat quotidiana, laboral, acadèmica o de lleure, sigui justa, àgil, sostenible i sense emissions ha estat liderada per la societat civil. Ha rebut el suport del territori a través de mocions als ajuntaments de múltiples municipis, incloses les capitals de comarca dels traçats, als consells comarcals, a la diputació de Girona i diverses mocions al Parlament de Catalunya. La darrera, aprovada aquest proppassat 28 de novembre per amplíssima majoria, demanava:
“Seguir impulsant els projectes de xarxa de trens-tramvia que complementi la xarxa actual ferroviària i que permeti millors connexions a tot el territori català en funció de les seves oportunitats i necessitats. En aquest sentit, seguir desenvolupant-les actuacions necessàries o fases previstes per impulsar i/o adaptar projectes com:
- Tramvia del Camp de Tarragona (TRAMCAMP). Implantació d'un sistema tramviari al Camp de Tarragona.
- Tren tram Bages : Estudi de viabilitat del tren tram del Bages fins el Berguedà.
- Costa Brava: tren tramvia aeroport de Girona - Girona - Flaçà - Costa Brava + un ramal Girona-Banyoles-Olot.
- La Seu d'Urgell Andorra.”
Es va aprobar també una anterior moció dels Comuns que instava a impulsar el trentram Selva Marítima
Aprofitem per recordar que també l’acord d’investidura de l’actual President de la Generalitat, Salvador Illa, incloïa l’impuls d’aquests i altres projectes ferroviaris, i per tant, del compromís d’aquest govern de tirar-los endavant, tant amb Esquerra Republicana de Catalunya:
- “Mantenir el projecte del TRAMCAMP que permetrà oferir un sistema de transport públic ferroviari a l’àrea metropolitana de Tarragona.
- Continuar amb l’estudi per poder implantar serveis ferroviaris a la Costa Brava, el Pirineu, la Catalunya Central i les Terres de l’Ebre.”
com amb els Comuns:
- “Posada en marxa de Rodalies de Lleida i del tren-tram del Camp de Tarragona en aquesta legislatura.
- Impuls dels trens trams de Costa Brava, Olot, Bages, Terres de l'Ebre.”
Tanmateix, el secretari Nadal omet el compromís del govern de la Generalitat, del Parlament de Catalunya, dels ajuntaments, dels consells comarcals, de diputacions, i, més important, de la pròpia societat civil.
SOL·LICITEM:
1. La rectificació immediata de l’actual Secretari d’Infraestructures de Mobilitat, Manel Nadal. Declaracions com les que ha fet són motiu de cessament fulminant.
2. Una reunió urgent amb la consellera de Territori, Sílvia Paneque.
3. La ràpida revisió i la posterior publicació dels estudis de viabilitat dels projectes de Costa Brava, Olot-Banyoles-Girona, Selva Marítima, Pirineus (Cerdanya-Alt Urgell-Andorra), Terres de l’Ebre i Berguedà-Bages.
4. Seguir amb els passos previstos per als projectes, concretament amb l’adequació de recursos i partides pressupostàries per als estudis informatius, els projectes constructius i les reserves de sòl corresponents.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada